.:: Choose Your Language ::.

ArabicBulgarianChinese (Simplified)DanishDutchEnglishFrenchGermanHebrewHungarianItalianJapaneseKoreanLithuanianPolishPortugueseRomanianRussianSpanishTurkishUkrainian
Logo Podatki XMC.PL

W├│r Pieni─Ödzy Podatek od Posiadania Ps├│w

Pies podatek XMC PL

W Polsce jest oko┼éo 5 mln ps├│w, kt├│rych w┼éa┼Ťciciele powinni p┼éaci─ç roczn─ů op┼éat─Ö sanitarn─ů zwan─ů podatkiem od posiadania ps├│w. Szacowane wp┼éywy od wszystkich posiadaczy psa mog┼éyby zasili─ç bud┼╝et gmin ┼é─ůcznie kwot─ů 100 mln z┼é. W praktyce jednak wp┼éywy te stanowi─ů mniej ni┼╝ p├│┼é procentu og├│lnych dochod├│w w┼éasnych danej jednostki samorz─ůdowej co cz─Ö┼Ťciowo wynika z du┼╝ej liczby ps├│w utrzymywanych w celu pilnowania gospodarstw rolnych, a cz─Ö┼Ťciowo z braku jakiejkolwiek ewidencji p┼éatnik├│w tego podatku. W Ostrowie Wielkopolskim, na przyk┼éad, kontrola p┼éatno┼Ťci podatk├│w za czworonogi odbywa si─Ö przy okazji kontroli nieruchmo┼Ťci lub kontakt├│w ze s┼éu┼╝bami weterynaryjnymi, kt├│re dokonuj─ů szczepie┼ä zwierz─ůt. Zdarza si─Ö to jednak bardzo rzadko i regu┼é─ů jest poleganie na uczciwo┼Ťci podatnik├│w.

Podatek od posiada

[Czytaj wi─Öcej]

W├│r Pieni─Ödzy Podatek Le┼Ťny

Podatek le┼Ťny ÔÇô konstrukcja podatku le┼Ťnego okre┼Ťlona jest w ustawie z dnia 28 wrze┼Ťnia 1991 r. o lasach,) kt├│ra wesz┼éa w ┼╝ycie z dniem 1 stycznia 1992 r. Podatek ten w swojej istocie i konstrukcji zbli┼╝ony jest do podatku rolnego. Nie jest to jednak podatek przychodowy, poniewa┼╝ fakt, z kt├│rym ustawodawca ┼é─ůczy powstanie obowi─ůzku podatkowego w tym podatku polega na posiadaniu lasu, nie za┼Ť na odnoszeniu z niego po┼╝ytk├│w lub za prowadzenie gospodarki le┼Ťnej jako dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej, w tym sensie las jest warto┼Ťci─ů maj─ůtkow─ů. Opodatkowaniu podatkiem le┼Ťnym podlegaj─ů wszystkie lasy z wyj─ůtkiem las├│w nie zwi─ůzanych z gospodark─ů le┼Ťn─ů, zaj─Ötych na o┼Ťrodki wypoczynkowe, dzia┼éki budowlane, rekreacyjne i wy┼é─ůczonych decyzjami administracyjnymi z gospodarki le┼Ťnej na cele inne ni┼╝ le┼Ťne. Lasy nie obj─Öte podatkiem le┼Ťnym podlegaj─ů podatkowi od nieruchomo┼Ťci. Obowi─ůzek podatkowy w zakresie podatku le┼Ťnego ci─ů┼╝y na osobach fizycznych, osobach prawnych, jednostkach organizacyjnych nie maj─ůcych osobowo┼Ťci prawnej, kt├│re:


- s─ů w┼éa┼Ťcicielami albo samoistnymi posiadaczami las├│w lub
- posiadaj─ů lasy sta

[Czytaj wi─Öcej]

W├│r Pieni─Ödzy Podatek Rolny

Podatek rolny - opodatkowuj─ůcy grunty wchodz─ůce w sk┼éad gospodarstwa rolnego o ┼é─ůcznej powierzchni przekraczaj─ůcej 1 ha., maj─ůcy charakter przychodowy. W praktyce wp┼éywy z tytu┼éu podatku rolnego kszta┼étuj─ů si─Ö na ni┼╝szym poziomie ni┼╝ to przewidywano w momencie konstruowania systemu podatkowego gmin. Sk┼éada si─Ö na to wiele czynnik├│w m.in. polityka pa┼ästwa wobec rolnictwa, system celny, procesy gospodarki, prywatyzacje pa┼ästwowych gospodarstw. Podatek rolny uregulowany jest ustaw─ů z 15 XI 1984 r., o podatku rolnym (Dz. U. 1993 r. Nr 94 poz. 431 z p├│┼║n. zm.). Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegaj─ů grunty gospodarstw rolnych, w zwi─ůzku z tym podatek jest cz─Östo mylnie nazywany gruntowym. Podatkowi rolnemu podlegaj─ů te grunty gospodarstw rolnych, kt├│re stanowi─ů w┼éasno┼Ť─ç, lub znajduj─ů si─Ö w posiadaniu osoby fizycznej lub osoby prawnej, albo jednostki organizacyjnej nie maj─ůcej osobowo┼Ťci prawnej (np. Agencji W┼éasno┼Ťci Rolnej Skarbu Pa┼ästwa).
Z opodatkowania wy┼é─ůczone zosta┼éy grunty:
1) pod jeziorami i wodami p┼éyn─ůcymi,
2) stanowi─ůce nieu┼╝ytki,
3) wpisane do maj─ůtku zabytk├│w,
4) zaj─Öte na prowadzenie dzia┼éalno┼Ťci gospo

[Czytaj wi─Öcej]

W├│r Pieni─Ödzy Rodzaje Podatk├│w Lokalnych

Zbi├│r wszystkich podatk├│w i zwi─ůzane z nimi przepisy obowi─ůzuj─ůce w danym kraju nazywamy systemem podatkowym. Kszta┼ét tego systemu, a zatem liczba podatk├│w, ich konstrukcja i wzajemne powi─ůzania mi─Ödzy nimi maj─ů du┼╝y wp┼éyw na warunki prowadzenia dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej, mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju gospodarczego kraju i w rezultacie na warunki ┼╝ycia wszystkich obywateli.


Obecnie obowi─ůzuje w Polsce 8 ustaw nak┼éadaj─ůcych obowi─ůzki podatkowe; je┼Ťli wliczy─ç wp┼éaty z zysku i op┼éat─Ö skarbow─ů ÔÇô to regulacji jest 10. Konstytucja nakazuje, aby podatki by┼éy nak┼éadane wy┼é─ůcznie w drodze ustawy.
Zasady funkcjonowania systemu podatkowego (procedury, informacja, ochrona tajemnicy itp.) reguluje uchwalona w sierpniu 1997 r. Ordynacja podatkowa.


Na prawn─ů infrastruktur─Ö systemu podatkowego sk┼éadaj─ů si─Ö te┼╝ ustawy przyznaj─ůce podatnikom przywileje, w tym tzw. ustawy zwi─ůzkowe; umowy mi─Ödzynarodowe, w tym 63 umowy o unikaniu podw├│jnego opodatkowania oraz ÔÇô wskazane ustawami ÔÇô rozporz─ůdzenia wykonawcze.
Uchwalona w 1997 r. Konstytucja RP ostatecznie potwierdziła, że do przepisów prawa podatkowego nie zalicza się wszelkiego rodzaju

[Czytaj wi─Öcej]

Wór Pieniędzy Podatek od Środków Transportowych

Transport Podatek XMC.PL

Podatek od ┼Ťrodk├│w transportowych ÔÇô podatek ten uregulowa┼éa ustawa z 12 stycznia 1991 r o podatkach i op┼éatach lokalnych. Podatkowi od ┼Ťrodk├│w transportowych podlegaj─ů pojazdy samochodowe, ci─ůgniki, przyczepy, motorowery, a tak┼╝e wyposa┼╝one w silniki jachty promy i ┼éodzie.) Obowi─ůzek podatkowy ci─ů┼╝y na osobach fizycznych i osobach prawnych b─Öd─ůcych w┼éa┼Ťcicielami ┼Ťrodk├│w transportowych, a tak┼╝e na jednostkach organizacyjnych nie maj─ůcych osobowo┼Ťci prawnej, na kt├│re ┼Ťrodek transportowy jest zarejestrowany.

W zwi─ůzku z nowelizacj─ů ustawy o podatkach i op┼éatach lokalnych, wchodz─ůce w ┼╝ycie 1 stycznia 1997 r. ustalenie rocznych stawek kwotowych w zakresie omawianego podatku nie jest ju┼╝ dokonywane w drodze rozporz─ůdzenia MF, lecz w drodze uchwa┼éy rady gminy. Rada gminy okre┼Ťla, w drodz

[Czytaj wi─Öcej]

W├│r Pieni─Ödzy Ulgi Podatku Rolnego

Ulgi podatkowe:
- Po okresie zwolnienia z podatku, dla grunt├│w wymienionych w trzech ostatnich punktach, stosowana jest ulga podatkowa w wysoko┼Ťci: 75% w pierwszym roku; 50% w drugim.
- Podatnikom podatku rolnego, na okres nie dłuższy niż 15 lat, przysługuje 25% ulga inwestycyjna z tytułu:
- Budowy lub modernizacji budynk├│w inwentarskich oraz obiekt├│w s┼éu┼╝─ůcych ochronie ┼Ťrodowiska.
- Zakupu i zainstalowania: deszczowni, urz─ůdze┼ä melioracyjnych i zaopatrzenia gospodarstwa w wod─Ö oraz urz─ůdze┼ä do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych ┼║r├│de┼é energii.
- Ulga ta przyznawana jest po zakończeniu inwestycji pod warunkiem jej odpowiedniego udokumentowania.
- Stosowana jest r├│wnie┼╝ 60% ulga podmiotowa dla ┼╝o┼énierzy ( odbywaj─ůcych zasadnicz─ů s┼éu┼╝b─Ö wojskow─ů, s┼éu┼╝b─Ö zast─Öpcz─ů lub szkolenie wojskowe, trwaj─ůce d┼éu┼╝ej ni┼╝ 9 miesi─Öcy.
- Przewidziane s─ů tak┼╝e ulgi przedmiotowe stosowane z urz─Ödu dla grunt├│w po┼éo┼╝onych na terenach podg├│rskich i g├│rskich w wysoko┼Ťci: 30% kwoty podatku dla grunt├│w klas: I, II, IIIa, III, IIIb, lub 60% kwoty podatku dla grunt├│w klasy IVa, IV, IVb.
- Szczeg├│ln─ů form─ů ulgi w podatku rolnym jest zaniechanie ustalania lub poboru podatku. Zaniechanie ma miejsce w przypadku wyst─ůpienia kl─Öski ┼╝ywio┼éowej, kt├│ra spowodowa┼é

[Czytaj wi─Öcej]

W├│r Pieni─Ödzy Podatek od Nieruchomo┼Ťci

Podatek od nieruchomo┼Ťci - jeden z trzech podatk├│w z ustawy z 1991 r. o podatkach i op┼éatach lokalnych, kt├│rego przedmiotem jest maj─ůtek ÔÇô budynek, budowle i grunt nie zwi─ůzany z dzia┼éalno┼Ťci─ů roln─ů lub le┼Ťn─ů; w projektach jego zmiany planuje si─Ö upowszechnienie warto┼Ťciowej podstawy opodatkowania nieruchomo┼Ťci, opartej o kataster nieruchomo┼Ťci. Wp┼éywy z tytu┼éu podatku od nieruchomo┼Ťci, podobnie zreszt─ů jak i z pozosta┼éych podatk├│w maj─ůtkowych s─ů stosunkowo pewne. Dochody p┼éyn─ůce z tego podatku nie s─ů jednak elastyczne, gdy┼╝ nie ┼éatwo wp┼éyn─ů─ç w kr├│tkim okresie na rozw├│j ┼║r├│de┼é tego podatku, przy czym wydajno┼Ť─ç tych ┼║r├│de┼é nie dostosowuje si─Ö do zmieniaj─ůcych si─Ö potrzeb gmin. Ponadto ┼║r├│d┼éa podatku od nieruchomo┼Ťci s─ů nier├│wnomiernie roz┼éo┼╝one w przekroju gmin, co sprawia, ┼╝e jest on szczeg├│lnie niedogodny dla gmin s┼éabo zagospodarowanych.

W literaturze cz─Östo postuluje si─Ö przeprowadzenie reformy podatku od nieruchomo┼Ťci, aby uczyni─ç z niego nie tylko ┼║r├│d┼éo zasilania bud┼╝et├│w gmin, lecz tak┼╝e instrument, kt├│rym organy gminne mog┼éyby si─Ö pos┼éugiwa─ç w stosunku do wszystkich w┼éa┼Ťcicieli i u┼╝ytkownik├│w, zar├│wno nieruchomo┼Ťci, jak i grunt├│w, wp┼éywaj─ůc na

[Czytaj wi─Öcej]

  • Page 2 of 2
  • <
  • 1
  • 2